História | MOTO LEGEND | Motocykle Royal Enfield - hlavná stránka

História

História značky Royal Enfield sa začala písať už v roku 1851 v anglickom mestečku Redditch, kde založil George Townsend malú továreň na výrobu ihiel a súčiastok pre šijacie stroje. Presnosť a kvalita, s ktorou pracovali, otvorila firme nové možnosti uplatnenia. Od roku 1880 sa firma venovala výrobe bicyklov a palných zbraní zhotovovaných pre zbrojovku Royal Small Arms Factory, sídliacej pri meste Enfield. Na počesť tejto úspešnej spolupráce dostal nasledujúci model bicyklov meno Enfield. V nasledujúcom období bola továreň premenovaná a získala kráľovský prívlastok Royal. Firma Royal Entfield začala už koncom 19. storočia vyrábať troj- a -štvorkolesové vozidlá s motormi De- Dion, čím sa zaradila medzi priekopníkov motorizmu. Prvý motocykel s motorom Minerva 211 ccm nad predným kolesom bol vyrobený v roku 1901. V nasledujúcich štyroch desaťročiach vznikli pod značkou Royal Enfield nové modely motocyklov s dvojtaktným ale predovšetkým aj štvortaktným jednovalcovým  a od roku 1910 aj s vidlicovým dvojvalcovým motorom až do obsahu 1140 ccm. Vidlicové dvojvalcové motory švajčiarskej značky MAG a anglickej JAP boli používané prvé štyri roky. Neskôr už boli vyrábané vlastné. Veľkým krokom vpred bol vidlicový dvojvalcový  motor s obsahom 425 ccm z roku 1914. Tento motor mal sklenenú olejovú nádrž pod sedadlom a vratné čerpadlo v kľukovej skrini. Bol to jeden z prvých motocyklových motorov s cirkuláciou oleja. V roku 1931 bol kvôli rastúcej konkurencii športových strojov vyrobený športový motocykel s výkonným štvorventilovým jednovalcovým motorom, ktorý dostal o rok neskôr pomenovanie Bullet (strela). Od štvorventilového rozvodu síce firma neskôr ustúpila, Bullet ale zostal. Rozsah ponuky motocyklov Royal Enfield bol obrovský. V roku 1930 bolo v ponuke trinásť modelov motocyklov a sedem rôznych sidekarov, ktoré boli ponúkané i v predvojnovom Československu. Firma Royal Entfield ponúkala dvojtaktový model A (225), štvortaktový jednovalcový motor  T (148 ccm OHV) , B (248 ccm SV), S (248 ccm OHV), G (346 ccm OHV), H (499 ccm SV), J (499 ccm OHV), JF 500 Bullet (499 ccm OHV, 4 ventily) a svoju vtedajšiu vlajkovú loď – modell KX (1140 ccm V twin SV).

Druhá svetová vojna priniesla návrat ku zbrojnej výrobe. Po jej skončení mala firma v rukáve eso. Bullet 350 ccm sa pýšil moderným podvozkom, teleskopickou prednou vidlicou a kyvnou vidlicou vzadu. Práve tento typ Bulletu zvíťazil na šesťdňovej súťaži v anglickom Trophy tíme v rokoch 1948 a 1949. Bullet 350 taký veľký záujem, že továreň nestíhala uspokojovať zákazníkov. Tento motocykel žiadala tiež anglická armáda a polícia a tým sa stal aj výborným exportným artiklom. Aj model Twin 500 dostal nový podvozok. O kvalitné motorky bol pochopiteľne záujem tiež v Indii- v novom samostatnom štáte, ktorý bol do roku 1947 anglickou kolóniou. Podnikavejší Indovia sa rozhliadali po svete, ktoré značky motocyklov by bolo vhodné do krajiny importovať. Hospodárske väzby s bývalým kolonizátorom, nahrávali obchodným vzťahom s anglickými výrobcami. Moderné 350 Bullet si tak prostredníctvom spoločnosti Madras Motor Company objednala aj indická armáda a polícia.

V roku 1993 sa k indickej firme Enfield India Ltd. pripojila spoločnosť Eicher, ktorá závod vybavila novým výrobným zariadením a od kráľovskej rodiny dostala znova súhlas používať prívlastok Royal a meno značky sa vrátilo do pôvodnej podoby - Royal Enfield. V nasledujúcich rokoch sa rozšírila modelová rada o model 535 ccm Lightning (1997), o päť rokov neskôr pribudol Cruiser Thunderbird a Bullet Machismo, klasický cruiser s luxusnou výbavou. Je určite veľmi zaujímavé, že motocykle Royal Enfield Bullet práve prešli historickým predeľom. Majú úplne nové motory, ktoré boli skonštruované v Anglicku! K zadaniu došlo v roku 2006, rok po päťdesiatročnom výročí výroby motocyklov Royal Enfield v Indii. O dva roky neskôr bol už nový motor vo výrobe. Pre zvýšenie životnosti dostal motor tiež oveľa výkonnejšie olejové  čerpadlo a čo je zaujímavé, je vyrábaný v dvojakom prevedení pre rôzne modely motocyklov. Jedná sa ale len o odlišný vzhľad, v oboch prípadoch zodpovedajúci retro dizajnu podvozku. Z hľadiska techniky sa motory líšia tým, že zrovna prevedenie pre model Classic nemá štartovaciu páku, len elektrický štartér. Kuriozitou je tiež použitie stále zhodného, jednoduchého, dobre fungujúceho a trvanlivého tlmiča záberu s gumovými blokmi v zadnom kolese, ktorý značka používa už od konca 20. rokov, kedy si ich nechala patentovať. Súčasné najnovšie modely Bullet EFI s jednovalcovými motormi so vstrekovaním paliva a výkonom 20,3 kW sú tak pozoruhodnou zmesou klasických konštrukčných prvkov, retro dizajnu a modernej techniky. Záujem o tieto motocykle na celom svete rapídne rastie.

V roku 2004 sa stal CEO spoločnosti Siddhartha Lal. Jeho inteligencia, intuícia a láska k motocyklom priniesla pre značku úspech na globálnej úrovni. V súlade s ambíciou viesť spoločnosť na svetovej úrovni bolo v novembri v roku 2017 otvorené technické centrum vo Veľkej Británii v mestečku Leistershire. Spolocnosť Royal Enfield značne investuje do zvyšovania kapacít, infraštruktúry a produktu, ako aj do ľudských schopností. Nové technologické centrum v Spojenom kráľovstve bolo založené s cieľom priniesť globálnejší prístup k produktom a technológiám. Tiež skutočnosť, že Veľká Británia je rodiskom značky, z nej urobila zjavnú voľbu.

UKTC (UK Technology Center) je centrom pre produktovú stratégiu, vývoj produktov, priemyselný dizajn, výskum, riadenie a analýzu programov spoločnosti Royal Enfield. Zariadenie sa môže pochváliť najmodernejšími zariadeniami dielní, ktoré umožňujú skúseným inžinierom rozvíjať autentické a dostupné motocykle a budúce koncepty.



V článku boli použité materiály z knihy Gordon G. May: Royal Enfield, The Legend Rides On a Motoexpress 21.